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2016 Inside the Ritual: Approaches, Practices and Representations in the Arts

Quand homosexualité rime avec fécondité : le rite napolitain de la figliata dei femminielli dans le film La Pelle (1981) de Liliana Cavani, adapté du roman (1949) de Curzio Malaparte

Marie-Ève Laurin

Cégep de Saint-Laurent

Abstract

Considered immoral and unpatriotic when first published, the autobiographical fiction of La Pelle (1949) was written by Curzio Malaparte, controversial Italian novelist, known for his peculiar political path. This narrative, adapted for the cinema by Liliana Cavani in 1981, recounts Allied occupation of Naples (1943-1945) and is articulated by a series of contrasts : on the one hand, the opposition between the simple, ingenuous American winners and the defeated Neapolitans, attacked by an epidemic of moral « plague »; on the other hand, the gap between the young culture of the American soldiers and the millenary traditions of the Neapolitan people. One of those customs is the rite of the figliata dei femminielli, by which an homosexual simulates the pains of childbirth. In his novel, Malaparte suggests that despite the allied victory, the heroes of the Second World War were not able to grasp the real meaning of this ceremony which origins go back to the pre-Christian culture. The representation, in Cavani’s film, of this unusual cultural practice will be considered in this study, principally under an ethnocritical point of view.


Quand homosexualité rime avec fécondité : le rite napolitain de la figliata dei femminielli dans le film La Pelle (1981) de Liliana Cavani, adapté du roman (1949) de Curzio Malaparte

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Notes

Marie-Ève Laurin
Cégep de Saint-Laurent

Détentrice d’un doctorat en études littéraires de l’Université du Québec à Montréal obtenu en 2008 au terme d’une cotutelle avec l’Université de Sienne en Italie, Marie-Ève Laurin enseigne le français et la littérature au cégep de Saint-Laurent. S’étant intéressée, dans sa thèse (De chaînes en trames, Montréal, Presses de l’Université du Québec, 2011), aux esthétiques naturaliste et vériste de même qu’à la représentation de la grande histoire par le biais de la mise en scène de la vie privée, elle poursuit ses recherches dans le domaine des lettres italiennes des 19e et 20e siècles. En octobre 2018, elle a entre autres participé au colloque organisé à l’UQAM par Véronique Cnockaert sur le thème « Une virile imposture. Construction du jeune homme dans la littérature », dans le cadre duquel elle a approfondi la représentation des figures masculines parcourant la fiction de La Pelle (1949) de Curzio Malaparte.