About Schedule Panelists Team Registration Proceedings fr
2016 Inside the Ritual: Approaches, Practices and Representations in the Arts

Transes extatiques : la pornographie cinématographique comme rituel

Éric Falardeau

Université du Québec à Montréal

Abstract

Pornography is a film genre that presents a set of codified and repeated gestures from film to film for the enjoyment of the viewer. This essay proposes to consider pornographic cinema as an “archaic technique of ecstasy” due to the repetition that the genre displays. On the one hand, pornographic gymnastics shares many similarities with the practices of ritual. On the other hand, the repeated narratives provide representations of ritual preparations and ritualistic spaces. The central role played by performance (physical as well as aesthetic) would allow audiovisual pornography to be seen as a form of ecstatic trance and therefore would elevate the sexual act to the rank of ritual. Thus, the representation of sexual acts may propose a new way of considering the opposition between the sacred and the profane and, more broadly, the “pornographic”.


Transes extatiques : la pornographie cinématographique comme rituel

Please refer to the French version of the site...

Notes

Éric Falardeau
Université du Québec à Montréal

Éric Falardeau est réalisateur, écrivain et doctorant en communication. Ses recherches portent sur la production audiovisuelle pornographique amateur et professionnelle. Il s'intéresse plus spécifiquement aux représentations des masculinités. Son premier long-métrage, Thanatomorphose (2012) a remporté une quinzaine de prix dans les festivals internationaux et est distribué dans une douzaine de pays. Falardeau a été le commissaire invité de l’exposition Secrets et illusions, la magie des effets spéciaux, présentée à la Cinémathèque québécoise (2013-2017). Il a codirigé le livre Bleu nuit. Histoire d’une cinéphilie nocturne (Éditions Somme Toute, 2014) et écrit Une histoire des effets spéciaux au Québec (Éditions Somme Toute, 2017). Il prépare son deuxième long métrage.